Niebieska karta
Procedura Niebieskie karty
Procedura „Niebieskie Karty” obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez wymienione wyżej osoby, w związku z uzasadnionym podejrzeniem stosowania przemocy domowej.
Osoby te realizują procedurę „Niebieskie Karty” zgodnie z zasadą współpracy i przekazują informacje o podjętych działaniach przewodniczącemu Zespołu Interdyscyplinarnego.
Procedurę „Niebieskie Karty" oraz wzory formularzy określa Rozporządzenie Rady Ministrów z 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy „Niebieskie Karty" .
Procedura „Niebieskie Karty" pomaga w zapobieganiu dalszemu stosowaniu przemocy domowej oraz zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy.
Wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska Karta- A” i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą domową ( zgodnie z art. 9d ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej ). Kartę wypełnia przedstawiciel właściwej służby w przypadku powzięcia w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych podejrzenia stosowania przemocy wobec osób doznających przemocy domowej lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej.
Do wypełnienia takiego formularza zobowiązani są:
- Policjant
- Żołnierz Żandarmerii Wojskowej
- pracownik socjalny jednostki organizacyjnej pomocy społecznej
- pracownik socjalny specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej
- asystent rodziny
- przedstawiciel ochrony zdrowia – lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny
- przedstawiciel oświaty
- przedstawiciel Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.