logo

 

 

Bezpłatne porady prawne 2025

Stowarzyszenie CIVIS SUM na zlecenie Starostwa Powiatowego w Międzyrzeczu prowadzi punkty nieodpłatnej pomocy prawnej / obywatelskiej i mediacji dla mieszkańców powiatu międzyrzeckiego.

Bezpłatna pomoc jest skierowana do osób, które nie są w stanie pokryć kosztów odpłatnej pomocy, a potrzebują wsparcia, borykają się z różnymi problemami z życia codziennego. Zawiłości w dokumentach prawnych, problemy finansowe, mieszkaniowe, komplikacje w spłacie kredytu czy inne sprawy wymagające konsultacji. PLAKAT 3

AOOzN2025

 godlo 1634906159

 DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

FUNDUSZU SOLIDARNOŚCIOWEGO

"Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025

DOFINANSOWANIE
617 581,44 ZŁ
CAŁKOWITA WARTOŚĆ
617 581,44 ZŁ

Gmina Skwierzyna/ Ośrodek Pomocy Społecznej w Skwierzynie informuje, że zgodnie z umową nr PS-V.042.30.2024/UMiG Skwierzyna  otrzymał dotację w wysokości 617 381,44 zł., w ramach Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych na realizację  Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025.

Pomoc w postaci usługi asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością, zwanego dalej „asystentem”, ma na celu zapewnienie wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności w miejscu zamieszkania oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym dzieciom do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz osobom z  niepełnosprawnościami posiadającym orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych albo orzeczenie równoważne do wyżej wymienionego, zwanych dalej „uczestnikami Programu”.

Głównym celem Programu jest poprawa jakości życia osób z niepełnosprawnością, w szczególności poprzez umożliwienie im jak największej niezależności, zapewnienie wsparcia, pomocy adekwatnej do potrzeb oraz umożliwienie zaangażowania osób z niepełnosprawnościami w wydarzenia społeczne, kulturalne, rozrywkowe lub sportowe.

plakat AOON 2025

24.12.2024 r. OŚRODEK ZAMKNIĘTY

W DNIU 24.12.2024 R. OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ JEST ZAMKNIĘTY.

ZA UTRUDNIENIA PRZEPRASZAMY!

Nabór wniosków do programu ,,Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego  – edycja 2025

Nabór wniosków do programu ,,Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025

Nabór wniosków do programu ,,Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego  – edycja 2025

 

Zaproszenie do zgłaszania zapotrzebowania na usługi w ramach ogłoszonego programu w terminie do 25 listopada 2024 r.

 W związku z ogłoszonym przez Minister Rodziny i Polityki Społecznej naborem wniosków w ramach Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 finansowanego z Funduszu Solidarnościowego, Ośrodek Pomocy Społecznej w Skwierzynie zaprasza do zgłaszania zapotrzebowania na usługi w ramach ogłoszonego programu do dnia 25 listopada 2024 r. 

Zmiana Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Od dnia 04.11.2024 r. funkcję Inspektora Ochrony Danych Osobowych w Ośrodku Pomocy Społecznej w Skwierzynie pełni Pani Małgorzata Ostapczuk. Z w/w Inspektorem kontaktować się można poprzez adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Webinarium CEDUR „Oszukańcze inwestycje – jak się przed nimi ustrzec i co zrobić gdy padniemy ofiarą przestępców”

1 437026

18 listopada 2024 roku od 10:00 do 13:15. odbędzie się bezpłatne webinarium (spotkanie online) skierowane do seniorów oraz ich opiekunów organizowane przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Minister do spraw Polityki Senioralnej oraz Komendą Główną Policji.

Celem webinarium jest przystępne przekazanie wiedzy uczestnikom w dwóch obszarach tematycznych. Pierwszy z nich dotyczy najbardziej charakterystycznych przestępstw, których ofiarami mogą paść początkujący inwestorzy na rynku finansowym. Drugi dotyczyć będzie wskazówek postępowania w przypadku zaistnienia zdarzenia związanego z przestępstwem, w tym oszustwem, a także omówienia konsekwencji dla inwestorów, wynikających z oszustw.

W webinarium można uczestniczyć zarówno samodzielnie, jak i grupowo (zgłoszeń mogą dokonywać pracownicy domów seniora, klubów seniora, centrów aktywności seniora, domów pomocy społecznej, bibliotek, domów kultury itp.). W przypadku zgłoszeń grupowych wypełniając formularz należy wskazać przybliżoną liczbę uczestników webinarium.
W celu uczestnictwa w spotkaniu niezbędne jest stabilne łącze internetowe. W spotkaniu uczestniczyć można poprzez przeglądarkę internetową lub aplikację. Szczegółowe informacje techniczne dotyczące dołączenia do spotkania zostaną przesłane po potwierdzeniu uczestnictwa oraz wysłaniu wiadomości z zaproszeniem (wraz z linkiem) na spotkanie.

Potwierdzenia uczestnictwa zostaną przesłane do 15 listopada 2024 roku. Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny do dnia, w którym odbędzie się webinarium. W przypadku zgłoszeń, które wpłyną w dniu wydarzenia potwierdzenia uczestnictwa będą przesyłane na bieżąco. Udział w webinarium jest bezpłatny.

Poniżej link dorejestracji na webinarium:

https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=90365&p_id=18

Projekt "Uwierz w siebie-działaj z nami"

kolor

Gmina Skwierzyna/Ośrodek Pomocy Społecznej w Skwierzynie informuje, że została podpisana umowa i rozpoczęła się realizacja Projektu:

„UWIERZ W SIEBIE-DZIAŁAJ Z NAMI”

Numer Projektu: FELB.06.11-IZ.00-0001/24

Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027 w ramach: Priorytetu 6. Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli Działania 6.11. Aktywna integracja społeczno-zawodowa – ZIT

W ramach projektu będą realizowane następujące zadania:

  • Indywidualne ścieżki reintegracji: objęci tą formą wsparcia będą wszyscy uczestnicy indywidualnie poprzez wsparcie pracowników socjalnych
  • Aktywna integracja o charakterze społecznym: wsparcie udzielane poprzez:
  1. Wsparcie terapeuty ds. uzależnień – działania dla 18 uczestników przez 10 miesięcy, 2h spotkań w miesiącu
  2. Wsparcie psychologa – działania przez 8 miesięcy, 1h w miesiącu dla wszystkich uczestników
  3. Warsztaty kompetencji rodzicielskich- działania dla 12 uczestników przez 8 miesięcy, 4h w miesiącu w formie grupowej
  4. Piknik integracyjny- działania dla wszystkich uczestników i ich rodzin
  • Aktywna integracja o charakterze zawodowym: wsparcie udzielane dla wszystkich uczestników poprzez:
  1. Doradztwo zawodowe – działania przez 4 miesiące, 2h spotkań w miesiącu
  2. Kursy/szkolenia zawodowe – w oparciu o indywidualnie określone preferencje i predyspozycje oraz zgodnie z zapotrzebowaniem rynku pracy.

Grupą docelową, która otrzyma wsparcie to osoby bierne zawodowo oraz osoby/rodziny wykluczone społecznie, zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie. Projekt skierowany jest do mieszkańców gminy Skwierzyna: 39 osób bezrobotnych, w tym długotrwale bezrobotnych oraz 30 osób biernych zawodowo. Łącznie objętych wsparciem będzie 69 osób.

Celem projektu jest realizacja zindywidualizowanych działań, wykorzystujących potencjał osób z uwzględnieniem kapitału na poziomie lokalnym. Przewiduje się osiągnięcie następujących rezultatów: wzrost zdolności do zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym; nabycie, przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności.

Zakłada się osiągnięcie następujących wskaźników:

  • Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu – 55
  • Liczba osób poszukujących pracy po opuszczeniu programu – 40
  • Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu – 60
  • Liczba osób pracujących, po opuszczeniu programu – 8.

Wartość projektu (całkowity koszt projektu) – 1 154 560,94 zł

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich – 981 376,80 zł

Projekt Uwierz w siebie działaj z nami

KONSULTACJE SPOŁECZNE Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Skwierzyna na lata 2025-2028.

OGŁOSZENIE

o przystąpieniu do konsultacji społecznych Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii

dla Gminy Skwierzyna na lata 2025-2028

 

Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz.1465),  art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151 ze zm.) oraz § 5 pkt 4), § 8, § 9 ust. 1 pkt 3) i ust. 2 i § 12 Uchwały nr XLI/308/21 Rady Miejskiej w Skwierzynie z dnia 28 października 2021r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Skwierzyna (Dz. U. Woj. Lub. Z 2021 r. poz. 2276), zgodnie z Zarządzeniem nr 0050.157.2024 Burmistrza Skwierzyny z dnia 21 października 2024 r.,  ogłasza się konsultacje społeczne, których przedmiotem będzie projekt Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Skwierzyna na lata 2025-2028.

Konsultacje mają na celu zebranie uwag do wyżej wymienionego projektu.

W konsultacjach społecznych mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy Gminy Skwierzyna.

Konsultacje prowadzone będą w okresie od 21 października 2024 roku do 12 listopada 2024 roku.

Konsultacje zostaną przeprowadzone poprzez zbieranie uwag w postaci papierowej lub elektronicznej poprzez wypełnienie formularza dostępnego w Ośrodku Pomocy Społecznej w Skwierzynie oraz na stronach internetowych: Gminy www.skwierzyna.pl oraz Ośrodka www.ops.skwierzyna.pl.    

Wypełnione formularze można dostarczyć:

1) za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: ops-kierownik@skwierzyna.pl;

2) drogą korespondencyjną na adres: Ośrodek Pomocy Społecznej w Skwierzynie, ul. Batorego 15, 66-440 Skwierzyna;

3) osobiście do Ośrodka Pomocy Społecznej w Skwierzynie, ul. Batorego 15, 66-440 Skwierzyna, pokój nr 4 w godzinach pracy Ośrodka. 

W przypadku dostarczenia formularza za pośrednictwem poczty decyduje data wpływu korespondencji do Ośrodka Pomocy Społecznej w Skwierzynie.

Sprawozdanie z konsultacji zostanie podane do wiadomości publicznej poprzez umieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Urzędu Miejskiego oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, nie później niż w terminie miesiąca od zakończenia konsultacji. Dodatkowo wyniki konsultacji zostaną opublikowane za pośrednictwem strony internetowej Ośrodka Pomocy Społecznej w Skwierzynie www.opsskwierzyna.pl.

KONSULTACJE SPOŁECZNE Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej oraz Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej dla Gminy Skwierzyna na lata 2025-2030

OGŁOSZENIE

o przystąpieniu do konsultacji społecznych Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej oraz Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej dla Gminy Skwierzyna na lata 2025-2030

 

Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz.1465),  art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. 2024 poz. 424 ze zm.) oraz § 5 pkt 4), § 8, § 9 ust. 1 pkt 3) i ust. 2 i § 12 Uchwały nr XLI/308/21 Rady Miejskiej w Skwierzynie z dnia 28 października 2021r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Skwierzyna (Dz. U. Woj. Lub. Z 2021 r. poz. 2276), zgodnie z Zarządzeniem nr 0050.158.2024 Burmistrza Skwierzyny z dnia 21 października 2024 r.,  ogłasza się konsultacje społeczne, których przedmiotem będzie projekt Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej oraz Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej dla Gminy Skwierzyna na lata 2025-2030.

Konsultacje mają na celu zebranie uwag do wyżej wymienionego projektu.

W konsultacjach społecznych mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy Gminy Skwierzyna.

Konsultacje prowadzone będą w okresie od 21 października 2024 roku do 12 listopada 2024 roku.

Konsultacje zostaną przeprowadzone poprzez zbieranie uwag w postaci papierowej lub elektronicznej poprzez wypełnienie formularza dostępnego w Ośrodku Pomocy Społecznej w Skwierzynie oraz na stronach internetowych: Gminy www.skwierzyna.pl oraz Ośrodka www.ops.skwierzyna.pl.    

Wypełnione formularze można dostarczyć:

1) za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: ops-kierownik@skwierzyna.pl;

2) drogą korespondencyjną na adres: Ośrodek Pomocy Społecznej w Skwierzynie, ul. Batorego 15, 66-440 Skwierzyna;

3) osobiście do Ośrodka Pomocy Społecznej w Skwierzynie, ul. Batorego 15, 66-440 Skwierzyna, pokój nr 4 w godzinach pracy Ośrodka. 

W przypadku dostarczenia formularza za pośrednictwem poczty decyduje data wpływu korespondencji do Ośrodka Pomocy Społecznej w Skwierzynie.

Sprawozdanie z konsultacji zostanie podane do wiadomości publicznej poprzez umieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Urzędu Miejskiego oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, nie później niż w terminie miesiąca od zakończenia konsultacji. Dodatkowo wyniki konsultacji zostaną opublikowane za pośrednictwem strony internetowej Ośrodka Pomocy Społecznej w Skwierzynie www.opsskwierzyna.pl.

KONSULTACJE SPOŁECZNE Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Skwierzyna na lata 2025-2028

OGŁOSZENIE

o przystąpieniu do konsultacji społecznych Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Skwierzyna na lata 2025-2028

 

Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz.1465),  art. 176 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 177 ze zm.)  oraz § 5 pkt 4), § 8, § 9 ust. 1 pkt 3) i ust. 2 i § 12 Uchwały nr XLI/308/21 Rady Miejskiej w Skwierzynie z dnia 28 października 2021r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Skwierzyna (Dz. U. Woj. Lub. Z 2021 r. poz. 2276), zgodnie z Zarządzeniem nr 0050.159.2024 Burmistrza Skwierzyny z dnia 21 października 2024 r., ogłasza się konsultacje społeczne, których przedmiotem będzie projekt Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Skwierzyna na lata 2025-2028.

Konsultacje mają na celu zebranie uwag do wyżej wymienionego projektu.

W konsultacjach społecznych mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy Gminy Skwierzyna.

Konsultacje prowadzone będą w okresie od 21 października 2024 roku do 12 listopada 2024 roku.

Konsultacje zostaną przeprowadzone poprzez zbieranie uwag w postaci papierowej lub elektronicznej poprzez wypełnienie formularza dostępnego w Ośrodku Pomocy Społecznej w Skwierzynie oraz na stronach internetowych: Gminy www.skwierzyna.pl oraz Ośrodka www.ops.skwierzyna.pl.    

Wypełnione formularze można dostarczyć:

1) za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: ops-kierownik@skwierzyna.pl;

2) drogą korespondencyjną na adres: Ośrodek Pomocy Społecznej w Skwierzynie, ul. Batorego 15, 66-440 Skwierzyna;

3) osobiście do Ośrodka Pomocy Społecznej w Skwierzynie, ul. Batorego 15, 66-440 Skwierzyna, pokój nr 4 w godzinach pracy Ośrodka. 

W przypadku dostarczenia formularza za pośrednictwem poczty decyduje data wpływu korespondencji do Ośrodka Pomocy Społecznej w Skwierzynie.

Sprawozdanie z konsultacji zostanie podane do wiadomości publicznej poprzez umieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Urzędu Miejskiego oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, nie później niż w terminie miesiąca od zakończenia konsultacji. Dodatkowo wyniki konsultacji zostaną opublikowane za pośrednictwem strony internetowej Ośrodka Pomocy Społecznej w Skwierzynie www.opsskwierzyna.pl.

Przeciwdziałanie handlowi ludźmi

18 października - Europejski Dzień Przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu

Informacja dotycząca bonu energetycznego

Ośrodek Pomocy Społecznej informuje, że wypłaty bonów energetycznych zostaną zrealizowane po otrzymaniu środków z budżetu państwa. Ponadto przypominamy, że przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Informacja o przyznaniu bonu energetycznego dla wnioskodawcy jest przesyłana na podany przez niego adres poczty elektronicznej. W przypadku niewskazania adresu poczty elektronicznej istnieje możliwość odebrania informacji o jego przyznaniu w tut. Ośrodku w pok. nr 4 w godzinach pracy Ośrodka.

Fundusz alimentacyjny

SRR

Fundusz alimentacyjny

Wnioski o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na nowy okres świadczeniowy przyjmowane są od 1 sierpnia

W poniedziałki, wtorki, czwartki od 7:15 do 15:15

W środy od 7:15 do 16:15

tel. (0-95) 7171412

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia z funduszu alimentacyjnego na nowy okres świadczeniowy złoży wniosek wraz z dokumentami do dnia 31 sierpnia, ustalanie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wypłata świadczeń przypadających za miesiąc październik następuje do dnia 31 października.

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia na nowy okres świadczeniowy złoży wniosek wraz z dokumentami w okresie od dnia 1 września do dnia 31 października, ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wypłata świadczeń przypadających za miesiąc październik następuje do dnia 30 listopada.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przyznawane są na warunkach określonych w ustawie z dnia 7 września 2007 roku o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U z 2023poz. 1300 ze zm.).

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują:

  • Obywatelom polskim
  • Cudzoziemcom:
  1. Jeżeli wynika to z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym
  2. Przebywającym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej oraz zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 186 ust. 1 pkt.3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013r. o cudzoziemcach (Dz.U z 2017r poz. 2282 oraz z 2018r. poz. 107 i 138)
  3. Przebywającym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w związku z uzyskaniem statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie wyższej niż 500zł miesięcznie.

Dochód uprawniający do świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego

Prawo do świadczenia z FA przysługuje, jeżeli przeciętny miesięczny dochód netto na osobę w rodzinie w roku poprzedzającym okres świadczeniowy nie przekracza kwoty 900zł.

Ww. kwota kryterium dochodowego uprawniającego do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, w ramach przeprowadzonej w br. waloryzacji, uległa podwyższeniu do kwoty 1209 zł miesięcznie na osobę w rodzinie. Nowe kryterium obowiązuje przy ustalaniu prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na okres świadczeniowy 2023/2024, rozpoczynający się 1 października 2023 r.

Dodatkowo w przypadku gdy dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie przekracza kwotę kryterium dochodowego, o kwotę nie wyższą niż kwota świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługującego danej osobie uprawnionej w okresie świadczeniowym, na który jest ustalane prawo do tego świadczenia, świadczenie z funduszu alimentacyjnego przysługuje w wysokości różnicy między kwotą świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługującego danej osobie uprawnionej a kwotą, o którą został przekroczony dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie. Jednakże, jeżeli ustalona wysokość świadczenia jest niższa niż 100zł- świadczenie to nie przysługuje.

Do rodziny nie zalicza się:

  • dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego,
  • dziecka pozostającego w związku małżeńskim,
  • rodzica osoby uprawnionej zobowiązanego tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do alimentów na jej rzecz.

Na dochód składają się następujące składniki:

  • Dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych na podstawie przepisów o podatku dochodowym osób fizycznych,
  • Inne dochody niepodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych enumeratywnie wyliczone w ustawie oświadczeniach rodzinnych (np. stypendia szkolne)
  • Dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na zasadach innych niż ogólne
  • W przypadku gdy rodzina posiada gospodarstwo rolne, dochód z tego tytułu oblicza się na podstawie liczby hektarów przeliczeniowych znajdujących się w jej posiadaniu w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy. Miesięczną wartość 1ha przeliczeniowego co roku w drodze obwieszczenia ogłasza Prezes Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984r o podatku rolnym
  • Przeciętny miesięczny dochód w rodzinie oblicza się dzieląc łączną kwotę uzyskanego przez wszystkich członków rodziny w roku poprzedzającym okres świadczeniowy przez liczbę miesięcy w roku w którym faktycznie dochód był osiągany, a następnie dzieli się przez liczbę członków rodziny
  • W przypadku zmiany zatrudnienia, podjęcia nowego zatrudnienia, utraty pracy należy niezwłocznie zgłosić do Organu, ponieważ wszelkie zmiany mające wpływ na prawo do przyznanych świadczeń z funduszu alimentacyjnego zostaną uwzględnione w przeliczeniu dochodu.

Uzyskanie dochodu w rozumieniu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oznacza uzyskanie dochodu spowodowane:

  • zakończeniem urlopu wychowawczego,
  • uzyskaniem zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
  • uzyskaniem zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
  • uzyskaniem zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej, rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym lub świadczenia pieniężnego przyznanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia,
  • rozpoczęciem pozarolniczej działalności gospodarczej lub wznowieniem jej wykonywania po okresie zawieszenia w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
  • uzyskaniem zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
  • uzyskaniem świadczenia rodzicielskiego,
  • uzyskaniem zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym  rolników,
  • uzyskaniem stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
  • W przypadku utraty dochodu przez członka rodziny w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy lub po tym roku ustalając dochód nie uwzględnia się kwoty dochodu, który następnie został utracony. Utrata dochodu następuje na wniosek.

Utrata dochodu oznacza utracenie dochodu spowodowane:

  • uzyskaniem prawa do urlopu wychowawczego,
  • utratą zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
  • utratą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
  • utratą zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej, rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym lub świadczenia pieniężnego przyznanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
  • wykreśleniem z rejestru pozarolniczej działalności gospodarczej lub zawieszeniem jej wykonywania w rozumieniu art. art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,

utratą zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do tych świadczeń,

  • utratą zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
  • utratą świadczenia rodzicielskiego,
  • utratą zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o  ubezpieczeniu społecznym rolników,
  • utratą stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Do świadczenia z funduszu alimentacyjnego ma prawo osoba uprawniona do alimentów od rodzica na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, jeżeli egzekucja okazała się bezskuteczna.

Bezskuteczność egzekucji w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 2007 roku o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oznacza egzekucję w wyniku, której w okresie ostatnich dwóch miesięcy nie wyegzekwowano pełnej należności z tytułu zaległych i bieżących zobowiązań alimentacyjnych. Za bezskuteczną egzekucję uważa się również niemożność wszczęcia lub prowadzenia egzekucji przeciwko dłużnikowi w szczególności z powodu:

- braku podstawy prawnej do podjęcia czynności zmierzających do wykonania tytułu wykonawczego w miejscu zamieszkania dłużnika

- braku możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą.

Dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego:

- zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne stwierdzające bezskuteczność egzekucji (zaświadczenie komornika prowadzącego egzekucję o jej bezskuteczności za ostatnie 2 miesiące), (ORYGINAŁ)

- zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne o wyegzekwowanych kwotach tytułem alimentów w 2022 roku, (ORYGINAŁ)

- zaświadczenie o uczęszczaniu osoby uprawnionej do szkoły lub szkoły wyższej (w przypadku ukończenia 18 lat), (ORYGINAŁ )

- odpis prawomocnego orzeczenia sądu zasądzającego alimenty, odpis postanowienia sądu o zabezpieczeniu powództwa o alimenty, odpis protokołu zawierającego treść ugody sądowej lub ugody zawartej przed mediatorem,

- orzeczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dla osoby uprawnionej, (KOPIA – ORYGINAŁ do wglądu)

- informacje właściwego sądu lub właściwej instytucji o podjęciu przez osobę uprawnioną czynności związanych z wykonaniem tytułu wykonawczego za granicą albo o niepodjęciu tych czynności w szczególności w związku z brakiem podstawy prawnej do ich podjęcia lub brakiem możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą. ORYGINAŁ

- w przypadku utraty zatrudnienia: świadectwo pracy, pit 11 lub pit 37 za dany rok podatkowy,

- w przypadku podjęcia zatrudnienia: umowę o pracę,

- w przypadku uzyskania dochodu (np. podjęcia pracy, rozpoczęcie działalności gospodarczej, uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych, uzyskania świadczenia rodzicielskiego, uzyskania prawa do zasiłku macierzyńskiego) zaświadczenie od pracodawcy o dochodzie netto za miesiąc następujący po miesiącu w którym dochód został uzyskany

- zaświadczenie z urzędu miejskiego o wysokości posiadanego w danym roku gospodarstwa rolnego lub nakaz płatniczy za dany rok.

Termin wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego 21 każdego miesiąca.

Prawo do świadczenia z funduszu alimentacyjnego ustala się na okres świadczeniowy tj. od dnia 1 października do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do ukończenia przez nią 18 roku życia albo w przypadku gdy uczy się w szkole lub w szkole wyższej do ukończenia przez nią 25 roku życia, albo w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności- bezterminowo. Zmiany wysokości świadczeń z funduszu alimentacyjnego na skutek zmiany wysokości zasądzonych alimentów dokonuje się po wpływie tytułu wykonawczego do Komornika Sądowego prowadzącego egzekucję od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana wysokości zasądzonych alimentów.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie przysługują, jeżeli osoba uprawniona:

  • Została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie lub w pieczy zastępczej
  • Zawarła związek małżeński

Wstrzymanie wypłaty świadczeń z FA

Wypłatę świadczeń z funduszu alimentacyjnego wstrzymuje się, jeżeli osoba uprawniona albo jej przedstawiciel ustawowy, którzy złożyli wniosek o przyznanie świadczenia z funduszu alimentacyjnego:

  • Odmówią udzielenia, lub nie udzielą w wyznaczonym terminie wyjaśnień co do okoliczności mających wpływ na prawo do świadczeń
  • Odmówią udzielenia organowi prowadzącemu postępowanie egzekucyjne informacji mających wpływ na skuteczność egzekucji lub udzielili informacji nieprawdziwych
  • Nie podejmują świadczeń przez trzy kolejne miesiące kalendarzowe

W przypadku złożenia wyjaśnień świadczenia z funduszu alimentacyjnego wypłaca się od miesiąca, w którym wpłynęły wyjaśnienia, do końca tego okresu, o ile osoba uprawniona nadal spełnia warunki do ich otrzymania.

W przypadku zgłoszenia się osoby uprawnionej po upływie trzech miesięcy świadczenia z funduszu alimentacyjnego wypłaca się jej za cały okres wstrzymania, o ile osoba uprawniona nadal spełnia warunku do ich otrzymania. W przypadku zgłoszenia się osoby uprawnionej po upływie trzech miesięcy świadczenia z funduszu alimentacyjnego wypłaca się jej za cały okres wstrzymania, o ile osoba uprawniona nadal spełnia warunki do ich otrzymania. Jeżeli wznowienie wypłaty wstrzymanych świadczeń z funduszu alimentacyjnego nie nastąpi do końca okresu świadczeniowego, prawo do świadczeń wygasa.

Zwrot świadczeń, wypłaconych z funduszu alimentacyjnego

Osoba, która pobrała nienależnie świadczenia jest zobowiązana do ich zwrotu wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnienie. Odsetki naliczane są od pierwszego dnia miesiąca, następującego po miesiącu w który, osoba straciła uprawnienie do otrzymywania świadczeń. Wysokość nienależnie pobranych świadczeń zostanie ustalona w decyzji administracyjnej.

Nienależnie pobrane świadczenia z FA występują:

  • W sytuacji wypłaty świadczeń, pomimo zaistnienia okoliczności które powodują ustanie albo wstrzymanie wypłaty świadczenia w całości lub części,
  • W sytuacji przyznania świadczeń lub ich wypłacenia jeżeli jest to skutkiem świadomego wprowadzenia w błąd przez osobę pobierającą te świadczenia,
  • W sytuacji gdy świadczenia zostały wypłacone bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa, jeżeli stwierdzono nieważność decyzji przyznającej prawo do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, albo w wyniku wznowienia postępowania uchylono decyzję przyznającą i odmówiono prawa do świadczeń,
  • W sytuacji, gdy osoba uprawniona w okresie pobierania świadczeń z funduszu alimentacyjnego otrzymała, niezgodnie z kolejnością określoną w art. 28 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów zaległe lub bieżące alimenty do wysokości otrzymanych w tym okresie alimentów.

Należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat, licząc od dnia, w którym decyzja ustalająca te należności stała się ostateczna. Bieg przedawnienia przerywa: odroczenie terminu płatności należności, rozłożenie spłaty należności na raty  i każda inna czynność zmierzającą do ściągnięcia należności, jeżeli o czynności tej osoba obowiązana do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń została powiadomiona. Nie wydaje się decyzji o zwrocie  nienależnie pobranych  świadczeń, jeżeli od terminu ich pobrania upłynęło więcej niż 10 lat. Kwoty nienależnie pobranych świadczeń wraz z odsetkami ustalone ostateczną decyzją podlegają potrąceniu z bieżąco wypłaconych świadczeń z funduszu. Nienależnie pobrane świadczenia wraz z odsetkami podlegają egzekucji w trybie przepisów wobec postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

 

 

 

Świetlica "U Kubusia Puchatka"

Rok 2023 w Świetlicy "U Kubusia Puchatka"

Główną ideą świetlicy jest przede wszystkim wychowanie, opieka i dydaktyka, ale także wsparcie emocjonalne skierowane do dzieci w wieku szkolnym....

Czytaj więcej

Korpus wsparcia seniorów 2022

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW    FUNDUSZU PRZECIWDZIAŁANIA COID - 19.  DOFINANSOWANIE25 200,00 zł CAŁKOWITA WARTOŚĆ 25 200,00...

Czytaj więcej

Korpus wsparcia seniorów

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW FUNDUSZU PRZECIWDZIAŁANIA COVID-19 "Korpus wsparcia seniorów"    

Czytaj więcej

Wypłata stypendium szkolnego

Ośrodek Pomocy Społecznej informuje, że wypłata pierwszej  transzy stypendium szkolnego nastapi  w terminie od 10.12.2021. Stypendia...

Czytaj więcej

Ograniczenie obsługi klienta

Z uwagi na rosnącą ilość zachorowań na covid-19 dbając o Państwa i Nasze zdrowie, ograniczamy bezpośrednią obsługę klienta w budynku OPS. Prosimy o...

Czytaj więcej

Szukamy rodzin wspierających

Rodziny wspierające Napisane przez Karolina Bilon-Kruś. Ośrodek Pomocy Społecznej w Skwierzynie poszukuje rodzin wspierających! Ośrodek Pomocy...

Czytaj więcej

AOON 2022

    DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW FUNDUSZU SOLIDARNOŚCIOWEGO "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej"- edycja 2021 DOFINANSOWANIE418...

Czytaj więcej

Kontakt Świetlica

Placówka Wsparcia Dziennego Świetlica  „U Kubusia Puchatka”: ul. Mickiewicza 1 66-440 Skwierzyna Wychowawca Anna Chełstowska  tel....

Czytaj więcej

O nas

Ośrodek Pomocy Społecznej w Skwierzynie


66 - 440 Skwierzyna
ul. Batorego 15
Tel./fax 95 7170928
e-mail: ops@skwierzyna.pl
poniedziałek, wtorek, czwartek 7 : 15 – 15 : 15
piątek 7:15 - 14:15

Świadczenia rodzinne

Świadczenia rodzinne, Fundusz alimentacyjny, Dodatki mieszkaniowe, Stypendia szkolne, 500+
Tel. 95 7171412

Świetlica Środowiskowa "U Kubusia Puchatka"


Tel. 509 812 191